tomater

okej, detta är ett ämne som ligger mig kärt om hjärtat!
Tomater tillhör ju släktet frukt, det är ett bär som importerats från peru om jag inte minns fel. Men, varför är det inte en grönsak? allting tyder ju på detta, så nu ska jag fundera på hur lite frukt en tomat är!

Först och främst kollar vi på sammanhang, en tomat serveras oftast med grönsaker i grönsaks sallad, det är jävligt sällan man blir serverad fruktsallad med tomat i, så, tomaten hänger med grönsaker, men räcker detta faktum för att kalla den en grönsak? nej, så vi går vidare!

En frukt är (med undantag) en sak från växtriket med en söt smak som kan avnjutas i gående läge. En tomat är alldeles för sladdrig och kladdig för att äta som tex ett äpple. Man kan inte heller skala den, vilket också är en viktig egenskap hos frukter. En frukt har en söt smak, en tomat är inte direkt söt.

Om vi tittar vidare på faktan att tomat är ett bär så ser vi ganska snabbt att även en vädigt liten tomat är för stor för att vara ett vanligt bär, de flesta ätbara bär kan avnjutas med mjölk och socker. Denna kombination ger en förhöjd smakupplevelse på bär. Smakupplevelsen blir inte förhöjd med tomater!!

Ett faktum som tyder på att det är en grönsak är att smakupplevelsen blir förhöjd med salt och peppar, det blir inte en banan!

Så, nu har jag lämnat lite ensidiga åsikter här på internätet, min fråga in i era hjärtan som jag vill att ni ska bära med er (nej, jag bryr mig inte ett skit om vad ni tycker) är: vad tycker du, är tomat en frukt?

Pusshajj!

(någongång skall det diskuteras om män i medelålderskris som cruisar i volvos!)

Kommentarer
Postat av: sara

jag äter mer än gärna tomat på vandrande fot, så det så!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback